Přeskočit na hlavní obsah

Případová studie - Psichologie

Náhledový obrázek případové studie Psichologie

Psichologie je můj srdcový projekt. Když se spojí marketingové know-how, oborové know-how a nadšení pro téma, je to recept na skvělý a úspěšný obsah. Jak se nám daří pomocí obsahu prodávat? Jaké všechny aktivity v rámci obsahového marketingu pro Psichologii dělám a které z nich fungují nejlépe?

Co pro Psichologii dělám?

Kontaktoval mě Tomáš Nushart, zakladatel Psichologie a jeden z nejuznávanějších psích trenérů v Česku, a domluvili jsme se na pravidelné spolupráci. Ze začátku jsem měla na starosti příspěvky na sítě, kde bylo necelých 7 tisíc sledujících (07/2023). Stříhala jsem reels z podcastů a kurzů, vytvářela příspěvky z článků na blogu nebo z aktuálních témat a spravovala blog. Později na mě Tomáš začal delegovat stále víc činností, včetně stříhání podcastu, publikace videí na YouTube, korektury blogových článků nebo psaní článků do časopisu.

Aktuálně mám na starosti víceméně veškerý obsah nebo mi alespoň projde pod rukama. Něco mám komplet ve své režii (např. sítě a newsletter), na něčem spolupracuju s Tomášem nebo jinými trenéry (např. podcast nebo články do časopisu a na blog).

Co Psichologie díky obsahu získává?

Pro mnoho firem je tvorba obsahu až na posledním místě. Nemají na to čas, přijde jim to jako vyhozené peníze nebo neví, jak na to. Na příkladu Psichologie bych ráda ukázala, co všechno obsah přináší, a vysvětlila, jak to vlastně funguje.

Můžeme to srovnat třeba s placenou reklamou. Placená reklama je takové nezávazné rande – je důležité na první dojem zaujmout a přesvědčit člověka, abyste ho mohli pozvat k sobě. Nebo aby vám dal šanci na další rande. Ale tvorba obsahu je spíš už takové randění, ve smyslu pravidelných setkání, budování vztahu a “zamilovávání se”. Setkáváte se častěji a častěji, až prostě dotyčný jednou řekne “ano” (= např. od vás něco koupí).

Vedlejší účinky obsahu

Samozřejmě obsah nemusí směřovat čistě jen ke konverzi a zaplacené objednávce. Může mít další nebo dílčí cíle, já tomu říkám vedlejší účinky.

Kromě objednávek přináší obsah Psichologii třeba:

  • sledující na sítích, kteří nejen že nakupují, ale sdílí příspěvky, doporučují produkty dál a podporují projekt díky jeho vizi,
  • pevnější vztah se zákazníky, kteří se vracejí a nakupují opakovaně,
  • důvěru zákazníků,
  • komunitu podobně nadšených lidí, kterým náš obsah pomáhá,

I díky těmto vedlejším účinkům pak dokážete generovat objednávky/poptávky, které chodí pravidelně. Ne třeba hned. Není to sprint, ale maraton.

Jak prodávat pomocí obsahu

Psichologie je založená na prodeji online výcvikových kurzů pro psy. Každým kusem obsahu, který vyprodukuje, lidem přibližuje, co dělá, dává prostor pro ztotožnění se s problémy, které nejspíš řeší se svým psím parťákem, a nabízí řešení.

Podcast

Když někdo natáčí vlastní podcast, vypadá to dost profesionálně. A může to také nakopnout vaše prodeje. Tomáš Nushart si pravidelně 2x měsíčně do podcastu Neštěkej na svého psa zve ty nejlepší zvířecí trenéry v Česku, kteří trénují pomocí pozitivky, nebo jiné experty (veterináře, zvířecí fyzioterapeuty...). Často jsou to lidé, kteří mají u Psichologie vlastní kurz.

V podcastu společně s hostem probírají určitý problém, který cílovka řeší (např. tahání na vodítku, přivolání, psí sporty, péče o zuby…), ale také aktuální témata, která souvisí s etickým tréninkem a chovem (množírny, hranice v moderním tréninku…).

Díky tomu můžeme nadchnout nové lidi, rozšířit komunitu nebo přesvědčit sledující k nákupu některého z kurzů. Každý podcast tak může vydělat několik jednotek až desítek tisíc korun.

Newsletter

Nikoho nebaví prodejní maily. Proto v rámci newsletteru v první řadě předávám praktický tip ohledně tréninku nebo péče o psa. Až v další řadě zmiňuju nový díl podcastu, další články nebo nabízím čtenářům řešení v podobě kurzů. Každý newsletter, který vychází jednou za 14 dní, vydělá díky prodejům kurzů a Tomášovy knihy Neštěkej na svého psa tisíce korun.

Statistika rozesílky newsletteru Psichologie

Blogové články

Články na blog Psichologie aktuálně píšou vybraní trenéři a často velká jména v oboru. Tyto články nejsou hlavním zdrojem příjmů, slouží hlavně k budování odbornosti a zlepšování SEO. I tak je v nich ale pár prodejních prvků.

V první řadě do článku přidávám odkazy na související kurzy. V druhé řadě jsou v článku uvedeni sponzoři Psichologie. A v neposlední řadě pod článek vždy vyberu relevantní kurzy.

Sociální sítě

Komunikační kanály, které vyžadují nejvíc energie, ale taky přinášejí největší hodnotu. V rámci Psichologie se věnuju zatím Instagramu a Facebooku, kam postuju (i přes fakt, že každá síť vyžaduje trochu něco jiného) ty stejné příspěvky. (Vytvářet nové příspěvky na Facebook se nevyplatí, pozornost směřuje k Instagramu, který je úspěšnější, Facebook je spíše taková sekundární síť.)

K plánování využívám nástroj Publer (dřívě Anchor). Postuju 1x – 2x denně a kombinuju různé typy příspěvků: reels, statické příspěvky, carousely. Do videí stříhám úryvky z podcastu nebo kurzů, v příspěvcích píšu o různých problémech a zveřejňuju úryvky z blogových článků nebo Tomášovo knihy. Nedávno jsme překročili 10k sledujících (08/2024).

Sítě slouží ke zvyšování povědomí o značce, k tvorbě komunity, k prodeji a prezentaci vize, poslání i produktů projektu. Není cílem nějaký převratný růst nebo tvorba virálních videí – zaměřujeme se na hodnoty uvedené výše.

Shrnutí

Jak můžete prodávat pomocí obsahu i vy?

  • Budujte komunitu lidí, kteří budou nakupovat pravidelně a doporučovat vás dál.
  • Mějte plán a strategii. Nestačí “na ty sítě prostě něco dávat”.
  • Poznejte cestu vašeho zákazníka a zjistěte, kdy a komu prodávat.
  • Primárně předávejte hodnotu a prodej dejte až na druhou kolej.
  • Mějte víc komunikačních kanálů a sledujte jejich výkonnost.
  • Budujte silnou značku, třeba díky jednotné grafice a stylu komunikace.
  • Neplýtvejte peníze na něco, co nefunguje – investujte do funkčního.
  • Vylaďte svoje texty tak, aby čtenáře vedly k nákupu (nebo jiné akci).

Nejste si jistí, jestli “ten obsah děláte správně”, nebo nevíte, jak začít?

Napište mi a využijte potenciál obsahu vaší firmy naplno. Využít k tomu můžete můj e-mail adela.bolvariova@gmail.com nebo si rezervujte nezávaznou 15minutovou schůzku zde.

Videoreference